Bra dialog med Trafikverket om trafiksäkerheten i vårt område

Trafikverket hörde av sig till BGU och ville stämma av planeringen för att förbättra trafiksäkerheten genom Olofstorp till och med Stenared.

Igår hade delar av BGU styrelse och BGU Centrumgrupp ett givande samtal med Trafikverkets projektledare för upprustning av väg 1937 genom Olofstorp.

Vi passade på att ta upp några ytterligare problemområden i samband med mötet.

  • Rondellen vid Äspered med den skymmande bullervallen för utfarten från Ekereds Byväg
  • Gång-cykelvägen från Bingared till Tappen i Björsared

Här kan du ladda ner och se BGU’s presentation (pdf)

Projektledarnas presentation nedan.
Under början av kvartal 1 kommer vi haft nytt avstämningsmöte och målet är att alla åtgärder skall vara i klara i senast i december 2025.
Trafikverkets presentation med åtgärder och tidplan (pdf)

Vi passade på att även titta på hur det ser ut just nu och hur åtgärder kan komma på plats.
Vi kunde och jämföra med vad som beslutades på ÅVS 1937 (ÅtgärdsValStudien)
Du kan ladda ner och läsa BGU’s sammanfattning här (pdf)

 

Snabba svar från TRafikverket redan dagen efter mötet.

Äsperedsrondellen:

Enligt TRV/Planering har denna cirkulation varit föremål för flera synpunkter i samma anda som vi diskuterade igår. En trafikingenjör har också varit ute och tittat på platsen och kommit fram till att synpunkterna är adekvata och något bör göras.

TRV/Planering har för avsikt att lägga justeringen av bullervallen på TRV/Underhåll som ett tillägg till underhållskontraktet, men jag vet inte när det kommer att genomföras i dagsläget.

Gång-cykekvägen Bingared – Tappen:

Efter samtal med ansvarig projektledare för ”Väg 190, Skiljebacken – Björredsvägen, gång och cykelväg” visade det sig att de har en konsultupphandling ute för vägplaneskedet, så en omstart av projektet kommer att ske inom kort. Tilldelningen av uppdrag kommer att ske innan årsskiftet och om det inte blir något överklagande (brukar det inte bli vid konsultupphandlingar) så startar vägplanearbetet snart.